Monday, February 4, 2019

Drama Nur Kasih


Drama     : Nur Kasih
Genre      : Drama, Romantik
Pencipta  : Mira Mustaffa
Pengarah : Kabir Bhatia
                : Faisal Ishak
Episod     : 26 ( 1 episod 40 minit (Tanpa Iklan))
Tarikh Penyiaran : 29 Mei 2009 - 27 November 2009

Hari ni nak throwback balik drama yang dulu memang mendapat sambutan 5 Juta orang penonton. Drama Nur Kasih ni ditayangkan pada tahun 2009, time tu umur Nadia baru 10 tahun so dia macam ketika itu kira macam Nadia tak menjiwai sangat lah watak watak setiap pelakon , jalan cerita pun Nadia tak berapa faham almaklumlah time tu tak berapa lagi nak faham cerita yang penuh dengan isi isi kehidupan. Jadi terdetik pulak waktu cuti sem ni nak tengok balik drama Nur Kasih ni, tak sangka air mata memang mengalir :').

Sinopsis: 
Drama ni secara am mengisahkan tentang kehidupan sebuah keluarga yang berlatarkan keluarga yang mengamalkan gaya hidup Islam (Yang sangat menekankan hukum hakam dalam agama Islam). Dalam drama Nur Kasih ni dia fokuskan tentang kisah dua adik beradik iaitu Adam (Remy Ishak) dan Aidil (Fizz Fairuz) serta kisah percintaan antara Adam dan Nur(Tizz Zaqyah). Adam dan Aidil ni perwatakan sangat berbeza walaupun mendapat didikan yang sama, Aidil lebih terdidik dan mengamalkan gaya hidup Islam, tak seperti Adam. Adam lebih memberontak , tidak memahami dan terpesong dalam landasan yang benar. Disebabkan ayah(Ustaz Hassan yang dibintangi oleh Jalaluddin Hassan) dia berasa tanggungjawab untuk memastikan anak anak dia ni sentiasa berada di jalan yang benar. Ustaz Hassan telah memutuskan untuk satukan Adam dan Nur. Kiranya Adam dan Nur ni bukan kahwin sebab cinta lah tapi sebab amanat Ustaz Hassan. Mulanya perkahwinan tu mulanya pelbagai rintangan dan cabaran yang dihadapi oleh keluarga itu.

Refleksi :
Bagi pendapat Nadia, kalau korang tak pernah tengok, Nadia sangat mencadangkan untuk tengok drama ni. Nadia tak pasti kalau jiwa orang orang zaman sekarang ni dia ada lagi tak jiwa jiwa yang nak layan drama drama macam ni kan. Tapi serius Nadia cakap, drama Nur Kasih ni tak rugi tengok. Penyusunan episod dia teratur. Setiap yang berlaku tu semua berkaitan. Dia takde yang macam tetiba dah dekat fasa Z sedangkan tak lalui lagi fasa X dan Y. Drama ni jalan cerita dia sangat teliti. Drama ni bagi Nadia dia memberi kesan tentang kesabaran kita hadapi semua ujian, atau tindakan kita dalam membuat keputusan. Paling Nadia ingat bila ada satu dialog ni dia kata "Takde keputusan yang salah, cuma keputusan yang kita buat tu waktunya cepat, lambat, atau tepat" (Tapi kalau keputusan tu macam melanggar undang undang atau kalau sebagai Islam kita langgar hukum hakam, ia salah lah ye). Dialog ni memberi tahu dekat kita semua, apa keputusan yang kita buat hari ini mesti ada kebaikan dia. Cuma sama ada kita merasa kebaikan tu cepat atau lambat je dan memanng dalam cerita ni dia sangat tekankan orang yang bersabar tu sangat untung dan tak rugi. Mungkin awal awal kita akan rasa susah dalam menghadapi semua cabaran tapi kerana kesabaran kita jumpa juga jalan kebahagiaan. Cerita ni menarik jugak sebab dia realiti. Dia bermula dari awal macam kalau kita nak kerja , kita tak terus dapat jawatan tinggi, kita mula dari bawah. Begitu jugaklah drama Nur Kasih. Konsep cerita dia sangat dekat untuk masyarakat dan sangat sangat logik untuk kita rasakan mungkin ada orang sebenarnya menghadapi kisah yang sama macam cerita ni. Akhir sekali, cerita ni hebat sebab pelakon pelakonnya sangat hebat. Setiap pelakon memang memegang watak tersebut dengan betul.

Jadi kalau korang belum tengok, Tengoklah dan dapat kan pesanan pesanan yang cuba disampaikan. Nadia memang berani memberi jaminan korang takkan rasa rugi :)



Monday, January 28, 2019

Beauty Tips : DIY Facial Mask

Daiso Facial Mask dan Aloevera by Neula


Hai dan Assalamualaikum :).
Harini Nadia nak share tentang DIY Facial mask. Benda ni berbaloi siapa yang memang kerap buat rutin sheet mask ni.

Kebanyakan tahu yang sheet mask ni berfungsi untuk  membantu penyerapan serum dan moisturizer lebih efektif dan lebih lama. Selain itu, pemakaian sheet mask ni lebih senang lah berbanding kita nak kena pergi spa ke, kita buat je spa dekat rumah kita sendiri :)

Baiklah, Dulu Nadia memang guna sheet mask beli tu yang satu sheet mask tu RM 4-7 . Kalau nasib baik kita beli time promotion(Semua orang akan manfaatkan promosi kan) . Nadia pernah beli Mask Elianto RM 20  dapat 20 sheet mask so berbaloi lah(Waktu Promosi) . Nadia pakai 2 x Seminggu so boleh tahan sampai 2 bulan 2 minggu macam tu.
Cuba bayangkan kalau bukan waktu promosi 1 sheet mask dalam RM 4.90 gitu kan, 
RM 4.90 x 20 = RM 98.00.
Tak ke mahal kan ? (ni berdasarkan harga  mask yang Nadia pernah tengok, mungkin sebenarnya memang ada sheet mask murah).


Tapi, lepas terpengaruh beberapa individu dekat instagram mengenai DIY Facial mask From daiso , Nadia pun try lah memandangkan Nadia memang amalkan rutin ni 2 x seminggu.

DIY sheet mask dari Daiso ni ada 35 pcs dengan harga RM 5.90
Aloevera by Neula 300ml = RM 28.20
Total  =  RM 31.40.
Kalau ikut kan cara Nadia 2 x Seminggu Nadia dapat guna selama 4 bulan 1 minggu macam tu. Ha dah jimat terutama kalau kita student yang takde gaji tetap ni :).

Baiklah, DIY mask ni mask yang dah dicompresed kan, contoh macam gambar dekat bawah, kalau kita nak apply kita kena rendamkan dalam toner .

Sumber Gambar: Daiso



 Cara Cara Membuat DIY FACIAL MASK.

#1 - Sediakan Larutan Sheet Mask

Untuk kita kembangkan compresed sheet mask tadi tu kita kena sediakan larutan. Sebelum tu ada banyak cara tapi ni cara Nadia :)

Pastikan ada bekas kecil, tak perlu guna bekas besar nanti membazir kena guna banyak air sebab luas permukaan yang sangat besar. Lepastu Nadia akan tuang sudu kecil (macam sudu makan ice cream Mc Flurry Oreo ) dan tambah air sejuk (bukan air paip eh, air suling ok!). Kemudian kacau hingga sebati.

 Sumber Gambar : Google
Sediakan bekas macam ni je , tak perlu besar besar pun.

#2- Rendam Sheet mask dalam larutan tersebut

Larutan dah siap, ha rendam sheetmask dalam larutan tersebut, nanti dia akan kembang lah macam dalam gambar dekat bawah. Kemudian apply kat muka.
Sumber Gambar : Daiso
Gambar kat atas ni guna toner.  Gambar ke tiga tu dari compresed, dia kembang.



Sumber Gambar:  Daiso
Dengan Harga berbaloi korang boleh feel feel macam ni tau :)


So, Share dengan Nadia Apa favourite sheet mask korang !